Дні Чотиридесятниці крім посту вшановуються і особливим богослужінням. Їх особливістю є те що за винятком суботи та неділі в Чотиридесятницю не звершується Євхаристія. Причиною такої заборони було те, що літургія по місцях продовжувала з'єднуватися з агапами, відповідно, супроводжувалася багатою та вишуканою трапезою.
Відсутність щоденних літургій в Чотиридесятницю компенсовується іншими богослужіннями.
Щоб не позбавляти віруючих таємничого спілкування з Господом і разом з тим не порушувати посту і покаяння звершенням урочистої повної літургії Шостий Вселенський Собор 52-м правилом затвердив в дні Святої Чотиридесятниці повсюдне звершення Ранішеосвяченої літургії.
Дуже часто ми забуваємо про те, що ця Літургія – це вечірнє богослужіння під час якого віруючим пропонуються для причастя Святі Дари. Вечірня – богослужіння тихе й скромне.
Євхаристія, на відміну від усіх інших богослужінь, не має одного встановленого часу звершення. За задумом, час її звершення залежить від дня, в який вона відбувається. Так, по великих святах відповідно до 8 розділу Типікону належить служити Літургію дуже рано: «в неділю Літургія відбувається на початку третьої години (9:00 ранку). Але коли свято без всеношної то і Євхаристія звершується пізніше, а в малі свята іще пізніше – в 8 розділі Типікону вказано про те, що в суботу Літургія відбувається на початку четвертої години (10 година ранку), а в менші свята і інші дні відбувається на початку п'ятої години (11 година). Нарешті, в дні суворого посту, до Причастя належить підходити уже після полудня.
Оскільки в даний час ці правила призабуті, для більшості залишається не ясним, чому ж сьогодні, у свято Благовіщення літургія починається вечірньою...
Сама суть цих правил єдина і проста: Євхаристія є завершальним етапом приготування до неї, тому то і час її звершення залежить від протяжності посту, що готує нас до неї.
Оскільки за Уставом у Великий піст тільки надвечір дозволяється вживати їжу, то й Літургію у ці дні належить звершувати ближче до вечора, "в 9-й годині", тобто в 15 годин за звичним для нас обчисленням часу доби.
За тією ж логікою, у святвечір Різдва і Богоявлення, дні суворого посту, Євхаристія повинна звершуватися після вечірні.
Ці правила можуть здаватися незрозумілими або застарілими або просто другорядними, але насправді вони показують основний принцип православної богослужбової духовності: Євхаристія є вершиною приготування до зустрічі з Христом. У Церкві найголовнішим виразником такого приготування є піст. Досконалий піст вінчається Причастям, котре у будні дні Чотиридесятниці повинне відбуватися підчас вечірньої.
Але оскільки утримання протягом майже всього дня від їжі та пиття для багатьох є надто важке, то з плином часу Літургію Ранішосвячених Дарів стали здійснювати у все більш і більш ранні години. І нині ця Літургія уже звершується у першій половині дня, хоч це і суперечить Уставу (на літургії вже згадуються святі наступного дня, тому звершувати цю службу вранці трохи дивно) і логіці устрою денного богослужіння.
Сенс вечірньої літургії – зовсім не в тому, щоб дати можливість причаститися після роботи, а в посиленні посту (в даному випадку потрібне повне утримання від споживання їжі). У такий день причасники повинні тримати піст не до ранкової служби, як завжди, а до другої половини дня. Таким чином, при здійсненні літургії Ранішосвячених Дарів ввечері піст стає більш суворим.
В університетських храмах не одноразово вже звершували не лише вечірню Літургію Ранішосвячених Дарів, але і повні вечірні Літургії (7.04.2014, 6.01.2015).
6-7 квітня 2015 року в університетському храмі Трьох Святителів було відслужені уставні богослужіння: всенічне бдіння та першу літургію.
А в сам день свята (7 квітня 2015 року) о 15 годині в домовому храмі святого вмуч. Іоанна Нового резиденції митрополитів Буковини і Далмації було звершено 9 час, зображальні та вечірню з Літургією св. Іоанна Золотоустого. Богослужіння звершив прот. Миколай Лагодич у співслужінні свящ. Володимира Петрука - настоятеля парафії 12 апостолів м. Чернівці Кіцманської єпархії, лаборанта богословського відділення та диякона Ігоря Луцана – викладача Богословського відділення.
На запричасному стиху студент 5 курсу Іван Гуменюк виголосив проповідь.
Незважаючи на пізній час завершення вечірніх Літургій (літургічний піст триває майже 17 годин) в вірних на них постійно збільшується.
Після Божественної Літургії з словами повчання до присутніх у храмі вірян звернувся свящ. Володимир Петрук.
|