Згідно Уставу (4-та Маркова глава) служба 40-ка мученикам Севастійським із середи переноситься на вівторок.
У зв’язку з цим, 21 березня 2017 року, у вівторок четвертого тижня Великого Посту, напередодні дня вшанування пам’яті 40-ка мучеників, що в Севастійському озері мучились, о 16 годині в домовому храмі святого вмуч. Іоанна Нового резиденції митрополитів Буковини і Далмації було звершено уставні богослужіння: 9 час, зображальні та Літургію Ранішосвячених Дарів святителя Григорія Двоєслова.
Богослужіння звершив клірик семінарського храму Трьох Святителів прот. Миколай Лагодич.
На запричасному стиху студент магістратури Богословського відділення ЧНУ Володимир Череп'юк виголосив проповідь.
Після відпусту та поклонінню Животворящому Хресту Господньому до присутніх у храмі вірян та студентів звернувася прот. Миколай Лагодич.
Дуже часто ми забуваємо про те, що Літургія Ранішосвячених Дарів – це вечірнє богослужіння під час якого віруючим пропонуються для причастя Святі Дари, освячені на попередній повній Літургії за чином св. Василія Великого або св. Іоанна Золотоустого і зберігаються на престолі. Вечірня – богослужіння тихе й скромне.
Шостий Вселенський Собор 52-м правилом затвердив повсюдне звершенення Ранішеосвяченої літургії в дні Святої Чотиридесятниці, щоб не позбавляти віруючих таємничого спілкування з Господом і разом з тим не порушувати посту і покаяння звершенням урочистої повної літургії.
Євхаристія, на відміну від усіх інших богослужінь, не має одного встановленого часу звершення. За задумом, час її звершення залежить від дня, в який вона відбувається. Так, по великих святах відповідно до 8 розділу Типікону належить служити Літургію дуже рано: «в неділю Літургія відбувається на початку третьої години (9:00 ранку). Але коли свято без всеношної то і Євхаристія звершується пізніше, а в малі свята іще пізніше – в 8 розділі Типікону вказано про те, що в суботу Літургія відбувається на початку четвертої години (10 година ранку), а в менші свята і інші дні відбувається на початку п'ятої години (11 година). Нарешті, в дні суворого посту, до Причастя належить підходити уже після полудня.
Оскільки в даний час ці правила призабуті, для більшості залишається не ясним, чому ж наприклад у Святвечір повна літургія починається вечірньою...
Сама суть цих правил єдина і проста: Євхаристія є завершеним етапом приготування до неї, тому то і час її звершення залежить від протяжності посту, що готує нас до неї.
Оскільки за Уставом у Великий піст тільки надвечір дозволяється вживати їжу, то й Літургію Ранішосвячених Дарів належить звершувати ближче до вечора, "в 9-й годині", тобто в 15 годин за звичним для нас обчисленням часу доби. За тією ж логікою, у святвечір Різдва і Богоявлення, дні суворого посту, Євхаристія повинна звершуватися після вечірні.
Ці правила можуть здаватися незрозумілими або застарілими або просто другорядними, але насправді вони показують основний принцип православної богослужбової духовності: Євхаристія є вершиною приготування до зустрічі з Христом. У Церкві найголовнішим виразником такого приготування є піст. Досконалий піст вінчається Причастям, котре на літургії Ранішосвячених Дарів це відбувається підчас вечірньої.
Але оскільки утримання протягом майже всього дня від їжі та пиття для багатьох є надто важке, то з плином часу Літургію Ранішосвячених Дарів стали здійснювати у все більш і більш ранні години. І нині ця Літургія уже звершується у першій половині дня, хоч це і суперечить Уставу (на літургії вже згадуються святі наступного дня, тому звершувати цю службу вранці трохи дивно) і логіці устрою денного богослужіння.
Тому 28 листопада 1968 року на засідання Священного Синоду Руської Православної Церкви було прийнято постанову про звершення Божественної літургії Ранішосвячених Дарів ввечері. Синод також постановив й те, що при здійсненні Божественної літургії Ранішосвячених Дарів у вечірні години літургічний піст повинен тривати не менше шести годин.
Багато вірян з рішення Синоду зробили свої висновки: на вечірній Літургії Ранішосвячених Дарів можна «причаститися після роботи» поснідавши йдучи на роботу, але таке твердження суперечить логіці уставу. Сенс вечірньої літургії – зовсім не в тому, щоб дати можливість причаститися після роботи, а в посиленні посту (в даному випадку потрібне повне утримання від споживання їжі). У такий день причасники повинні тримати піст не до ранкової служби, як завжди, а до другої половини дня. Таким чином, при здійсненні літургії Ранішосвячених Дарів ввечері піст стає більш суворим.
|