У листопаді 2011 р. Київською Патріархією видано першу книгу «Святе Писання» з серії 12-ти підручників для викладання Закону Божого у недільних школах. Підручник підготовлено педагогом Наталією Ващенко на основі багатолітнього власного досвіду педагогічної праці, а також курсу викладання у Дитячій недільній школі «Чадо» при Михайлівському Золотоверхому монастирі м. Києва, якою керує ігумен Макарій (Папіш). Планується, що поступово буде видано всю серію з 12-ти книг, яка охопить курс навчання у недільній школі для дітей від 7-ми років до 18-літньої молоді. Однак курс побудований так, що він може викладатися для будь-кого, в тому числі й дорослих. Викладання також можливе і у сімейних умовах, коли батьки розповідають про Закон Божий своїм дітям. Книгу можна придбати у Київській Патріархії, Михайлівському монастирі та у єпархіальних управліннях Київського Патріархату. Нижче наведено звернення до вчителів і батьків автора підручника Н. Ващенко: Шановні вчителі та батьки! Цей підручник призначений для вивчення основ Святого Писання в недільних школах. Він є базовим і першим у серії підручників для багаторічного курсу викладання Закону Божого та розрахований на один навчальний рік. Включає в себе розгляд основних подій Біблії в цілому, починаючи зі створення світу і до сходження Святого Духа. Таким чином даний курс може бути фундаментом, на якому будуватимуться вищі поверхи пізнання біблійних істин. Особливість цього курсу полягає в тому, що він не зорієнтований на конкретний вік, а є універсальним. Його можна викладати як найменшим (починаючи з 7 років), так і до необмеженого віку. Самі уроки містять в собі основну інформацію стосовно теми, що розглядається, у максимально стислому і в той же час систематизованому вигляді. А вже форма викладу матеріалу залежить від віку слухачів та адаптується відповідною мовою та набором термінів, зрозумілих для дитячої аудиторії. Об’єм і складність інформації дозує вчитель або батьки залежно від рівня розвитку дітей. Таким чином, уроки адресовані в першу чергу дорослим — викладачам, старшим дітям, спроможним сприймати написане самостійно, а також батькам. Як показав досвід роботи з дітьми різного віку, кращі результати на кінець року демонструють саме діти молодшої групи, оскільки з ними разом працюють батьки. На цю співпрацю і розрахований даний курс, маючи на меті задіяти до вивчення Біблії всю сім’ю. Вчитель подає новий матеріал тільки один раз на тиждень, і цього було б недостатньо, якби протягом всього наступного тижня батьки не ставали б для дитини такими самими авторитетними вчителями, здатними відповісти на будь-яке запитання. Універсальність і насиченість уроків має ще й іншу мету. Оскільки Біблія є тою «Книгою книг», яку вивчають все життя, то й цей помічник у вивченні Біблії покликаний «рости» разом з дитиною. Всі ми залишаємося чадами Божими незалежно від віку, тому й книга ця немає віку і покликана бути путівником до розуміння Священного Писання не тільки для дітей, але й для дорослих. Доцільно, до речі, протягом всього багаторічного курсу вивчення Закону Божого в недільній школі повертатися до питань, які є в кожному уроці, щоб поновити та закріпити базові знання Біблії. Важливо підкреслити, що у вивченні Закону Божого підручник є не основним, а допоміжним засобом. Першоджерелом є Біблія. Для дітей — дитяча Біблія, бажано багато ілюстрована. Підручник не повторює її зміст, а коментує та тлумачить основні поняття. Уроки призначено для домашнього читання — усне подання нової теми в класі має супроводжуватися яскравим відео матеріалом на тему уроку, з використанням ікон і картин відомих художників. Підручник складається з 30-ти уроків. Усі вони сформовані ідентично: 1) Зміст уроку — тлумачний словничок основних понять і термінів. 2) План уроку — виклад сюжету подій в хронологічній послідовності. 3) Дитяча Біблія — переказ подій Біблійної Історії для сімейного читання. 4) Питання до уроку — розміщені відповідно до викладеного в розділі «Зміст уроку» (щоб легше було повернутися і знайти відповідь). Питання також універсальні, але серед них виділені ті, які відповідають молодшому віку. Важливо, щоб опитування проводилося щоразу: для дітей молодше 9-ти років, тільки за матеріалом минулого уроку; для старших дітей бажано проводити два невеличких опитування в ігровій формі: на початку уроку — за матеріалом минулого уроку, в кінці уроку — по всьому матеріалу з початку року (вибірково). Але в жодному разі опитування не мусить бути у формі «виклику до дошки»; система оцінок, особливо «двійок» в недільній школі не виправдана. Не є конче необхідним вимагати від дитини засвоєння всіх нових термінів — важливо, щоб вона вхопила головну думку та логіку подій. Тому ефективним є тільки заохочення та стимулювання бажання дістатися суті. 5) Вірші для дітей — підібрані до теми уроку та легкі для заучування. 6) Українська духовна поезія — адресована старшим дітям і батькам. Цей розділ вартий особливої уваги, адже в ньому до кожної з біблійних тем ретельно підібрані видатні твори українських класиків, які значною мірою лежать під спудом мало кому відомі та конче потребують уваги широкого слухача, простіше кажучи, популяризації, христоматизації. Найкраще це можна забезпечити саме в недільній школі. 7) Біблійний Шевченко — поезія, вислови та уривки з листування поета, які рясніють релігійною тематикою, підібрані до всіх основних біблійних тем, тому дають унікальну можливість вкотре пересвідчитись у глибинній християнській сутності нашого національного Пророка, який жив і мислив у біблійних термінах, часто сперечаючись, іноді гірко дорікаючи, але не перериваючи свого палкого діалогу із Всевишнім. 8) Притчі й оповідання — короткі повчальні історії морального змісту. Але головне, що необхідно для навчання Закону Божому,— любов до Бога, до дітей і до своєї роботи. Щиро сподіваюся, що за активної та зацікавленої співучасті маленьких і дорослих християн і з Вищого благословення освітня стежина до Бога стане незворотним і світлим Шляхом, Істиною і Життям. З побажанням успіхів, Наталія ВАЩЕНКО За матеріалами Церква.інфо
|