Вшанування пам'яті святих братів-чудотворців Косми та Даміана |
1 листопада старого стилю, а 14 листопада за новим, уся повнота Православної Церкви вшановує молитовну память святих братів-чудотворців Косми та Даміана. Косма і Даміан народились в місті Егес в Арабії і були рідними братами. Їх батьки належали до заможних людей міста і ревно сповідували віру Христову. Батько помер рано, і їх вихованням займалася мати Федора. Вони так добре вивчили закон Божий, що відчули духовний поклик навертати язичників до віри Христової. Щоб більше спілкуватись з людьми, вони вивчились на лікарів. В окрузі не було кращих лікарів від Косми і Даміана. Всіх хворих вони лікували безкоштовно, тому їх називали безсрібниками. Під час лікування язичників навертали їх до правдивого Бога, при цьому вони говорили хворим, що виліковують не вони, а сила Божа. Лікуючи і проповідуючи у такий спосіб, Косма і Даміан навернули дуже багато язичників до віри Христової. Коли про це дізнався римський імператор Карін, який був палким прихильником римських богів, то послав до них свого намісника Лізія, Щоб той їх переконав, що немає Єдиного Бога, і щоб вони відмовились від проповіді про Нього. Спочатку брати заховалися від Лізія. Але коли той взяв заручників, добровільно йому здалися, щоб визволити неповинних людей. Коли брати були приведені Лізієм на суд до імператора Каріна, він був тяжко хворий. Знаючи, що брати були неперевершеними лікарями, він попросив їх про допомогу. Косьма і Даміан, помолившись за царя земного до Царя Небесного, зцілили Каріна. Імператор, із вдячності за свій порятунок, відпустив братів з миром. Коли Косьма і Даміан повернулись додому ще з більшою славою, то лікар-язичник, який колись навчав їх медицини, дуже позаздрив і, заманивши у печеру, побив їх камінням. Це сталося в 284 р. Тіла обох угодників Божих поховали вірні люди, а в 527 р. цар Юстиніан переніс їх чесні мощі урочисто до міста Цир в Сирії. Пам'ять святих безсрібників Косьми й Дамиана Православна Церква вшановує тричі, а двічі в рік - 1 листопада й 1 липня (за старим стилем) - вшановує їх особливими богослужіннями. В місяцесловах до імен безсрібників додаються слова: у листопаді - «іже від Асії», а в липні - «у Римі мучившихся». Цей додаток наводить на питання: одні чи й ті ж безсрібники згадуються Церквою чи різні? У древніх списках, після опису їхнього життя, іноді містилося таке звертання до читача: «Ведомо же буди всем, творящим памяти святых Космы и Дамиана, яко три суть версты (пары, четы) святых, но теми же имены нарицаемы, и врачевскую хитрость умевающи, нареченныя безсребреники». Таким чином, Православна Церква вважає, що безсрібники, що прославляються в різні дні, Косьма й Даміан не одні й ті ж особи, а зовсім різні, причому одні з них (пам'ять 1 листопада ст.ст.) померли мирно, інші постраждали (1 липня й 17 жовтня ст.ст.) як мученики. Церковні служби, складені в їхню честь, за винятком деяких піснеспівів, також зовсім різні. Служба 1 листопада ст.ст.є більш урочистою. Однак, у життєписах і іконографії часто зіштовхуєшся з фактом змішання історій різних пар святих. Так, на фресці «Поховання Святих Патли й Дамиана» (Церква Сан Марко. Флоренція. Італія. 1438 - 1440 рр.) художника Фра Джованні Анджеліко ми бачимо поховання 5 чоловік, що відповідає життєпису Патли й Даміана Аравійських, і в той же час - верблюда, що приходить на похорони святого Патли Асійского. Таким чином, тут ми маємо або змішання сюжетів (житія Асійських і Аравійських святих), що відбив художник у своєму розписі, або навпаки, розведення однієї історії на три самостійні в православній традиції. Тропар свята: Святі безсрібники і чудотворці, Космо і Даміане, зціліть немочі наші, що в дарунок одержали ви, даром і нам подавайте. |