Священномученик Климент - Апостол від 70-ти, четвертий єпископ (папа) Риму народився в дуже знатній родині, що складалася у родинних стосунках з імператорським прізвищем. Будучи розлучений у дитинстві з батьками і братами, він виріс серед чужих людей. Як і всі знатні римські юнаки, Климент отримав блискучу освіту, але світські науки його не захоплювали. Ледве ставши повнолітнім, він залишає Рим. В Святу Землю, до Палестини, де жив і страждав Христос і проповідують його Апостоли - ось куди тягне юного Климента. Приїхавши в Олександрію, він слухає проповіді вченого благовісника Варнави і стає гарячим прихильником нового вчення. Після деякого часу Климент в своїх мандрах зустрічає апостола Петра, приймає від нього святе хрещення, стає одним з його найближчих учнів (Филип IV. 3). Євангельська проповідь допомогла Клименту чудесним чином знайти свою сім'ю, яку він вважав загиблою: серед учнів першоверховного апостола виявляються два його брата-близнюка, трохи пізніше він знаходить батьків. Чи треба говорити, що вся сім'я після цього прийняла християнство і стала проповідувати спасительне вчення. Незадовго до своєї мученицької кончини апостол Петро висвячує Климента в єпископа. Після смерті св. Петра, з 92 по 101 рік Римським єпископом є апостол Климент. Добродійне життя і святительський подвиг Климента являли благотворний приклад для гордих римських громадян, багато з яких стали послідовниками Христа. Житіє Климента. зберегло нам приклад того, як одного разу на свято Пасхи після проповіді апостола хрестилася відразу 424 людини, серед яких були представники всіх римських станів - від рабів до членів імператорської сім'ї. Стурбовані успіхами християнського ієрарха, язичники донесли про нього імператору Траяну, звинувативши святителя в неповазі до римських богів. Розгніваний імператор велить вигнати Климента зі столиці, засудивши його до заслання. Багато хто з учнів апостола пішли за ним у Інкерманські каменоломні, що знаходяться неподалік Херсонеса Таврійського, вважаючи за краще добровільне заслання, чим розлука з духовним батьком. Інкерманські каменоломні були традиційним місцем заслання християн. Нелегке життя подвижників була особливо тяжке із-за відсутності питної води. По молитві святителя Климента, Ангел Господній, що з'явився у вигляді Агнця, вказує місце джерела. Це диво привернуло до святителя Климента безліч людей. Слухаючи ревного проповідника, сотні язичників зверталися до Христа. Кожен день хрестилася по п'ятсот і більше осіб. Там же в каменоломнях був вирубаний храм, в якому він проповідував. У 101 році священномученик Климент був убитий за наказом імператора, його втопили, кинувши в море з вантажем на шиї. Климент прославився багатьма чудесами, низка яких не припинилася і після його кончини. За молитвами його вірних учнів - Корнилія і Фіви і всього християнського населення Херсонеса море відійшло, і вони знайшли на дні, в нерукотворній "Ангельській" церкві нетлінне тіло свого вчителя. Після цього, кожного року в день мученицької кончини Климента море відступало і протягом семи днів люди молилися біля мощей праведника. Так було до початку IX століття. У цей час мощі стали недоступні, море не відступало. На початку 60-х років IX століття мощі чудесним чином з'явилися на поверхні моря, цьому передувала соборна молитва Херсонеського духовенства і які прийшли місто вчених проповідників - Костянтина-філософа і його брата Мефодія. Костянтин-філософ вважав, що Сщмч. Климент протегує його місіонерської діяльності і справі освіти слов'янських народів. Як показав час, це дійсно було так. Коли через кілька років брати принесли до папського престолу перекладені на слов'янську мову і написані слов'янськими письменами богослужбові книги, назустріч їм вийшов сам папа Адріан, дізнавшись про те, що вони принесли в Рим мощі їх святого співвітчизника - апостола Климента. Багато в чому завдяки принесеним мощам місія моравських братів закінчилася вдало: слов'янські книги були освячені татом і у святому місті вперше на богослужінні поряд з латиною зазвучала слов'янська молитва. Це було немов диво! У Західній церкві в ту пору була поширена так звана "тримовна" єресь, коли тільки три мови вважалися богослужбовими: давньоєврейську, грецьку та латину. Костянтин, прийшовши до Риму, постригся в ченці, прийнявши ім'я Кирило, і незабаром помер. Пам'ятаючи про заслуги просвітителя перед престолом Св. Петра, його за наполяганням папи Адріана ховають у церкві Св. Климента. Підготував студент ІІ курсу Краснодемський Назар
|