Напередодні Свята Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього ввечері у середу
26 вересня 2012 року в університетському храмі Трьох Святителів прот. Миколай Лагодич очолив відправу всенічного бдіння з чином виносу Животворчого Древа Господнього. За богослужінням співслужили свящ. Богдан Сливка – настоятель парафії св. пророка Іллі м. Заліщики Тернопільсько - Бучацької єпархії та студент ІV курсу Богословського відділення свящ. Роман Лазарук, клірик Кіцманської єпархії.
За святковим урочистим вечірнім Богослужінням молилися студенти Богословського відділення КПБА при ФТФ ЧНУ.
На передодні вечірні студенти Богословського відділення ЧНУ прикрасили Чесний Хрест вінком з живих квітів. Безпосередньо перед початком всеношної Хрест було перенесено із жертовника на престол і покладено на євангельське місце.
Від так було звершено уставні богослужіння: 9 час, вечірню з літією та утреню з полієлеєм у вівтарі та 1 час.
Під час співу славослів'я було здійснено виніс Чесного Хреста на середину храму на
заздалегідь приготований аналой і здійснив помазування богомольців святим єлеєм.
У сам день свята, 27 вересня, було відслужено святкову Божественну Літургію. Богослужіння
звершили настоятель храму прот. Миколай Щербань у співслужінні клірика університетського
храму Трьох Святителів протоієрея Миколая Лагодича, свящ. Богдана Сливки – настоятеля парафії св. пророка Іллі м. Заліщики Тернопільсько - Бучацької єпархії та студента ІV курсу Богословського відділення свящ. Романа Лазарука, клірика Кіцманської єпархії.
На запричасному стиху із проповіддю до присутніх у храмі студентів і парафіян звернувся студент 5 курсу Маковій Сергій.
Після відпусту було звершено уставне поклоніння Хресту.
Після відпусту з проповіддю до присутніх у храмі студентів і парафіян звернувся настоятель храму прот. Микола Щербань.
Богослужбові вказівки:
27 (14 ст. ст.) вересня, Четвер
ВОЗДВИЖЕННЯ ЧЕСНОГО І ЖИВОТВОРЧОГО ХРЕСТА ГОСПОДНЬОГО.
Кончина свт. Іоана Золотоустого (407).
Лiснiнської iкони Божої Матерi (1683).
Утр. – Ін., 42 зач. (від половини), ХІІ, 28–36.
Лiт. – 1 Кор., 125 зач., І, 18–24. Ін., 60 зач., ХІХ, 6–11, 13–20, 25–28, 30–35.
День пісний.
Перед всенічною прикрашений квітами хрест переноситься з жертовника на престіл (за чином Хрестопоклонної недiлi).
На утрені величання: “Величаємо Тебе, Життєдавче Христе, i шануємо Хрест Твiй чесний, нимже спас нас від роботи ворожої”. Після читання Євангелія співається “Воскресіння Христове бачивши...”. Замiсть “Чеснiйшу...” – “Величай, душе моя, пречесний Хрест Господній”. Пiсля великого славослiв’я хрест виноситься на середину храму і, за благословенням єпархіального архиєрея, воздвигається за особливим чином (Типiкон, 14 вересня; Мiнея Святкова, 1970). На лiтургiї антифони свята, вхiдне: “Возносьте Господа Бога нашого i поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе”.
З цього дня на архиєрейській Літургії та в седмичні дні після входу до віддання святаспівається: “Прийдіть, поклонімось… спаси нас, Сину Божий, що плоттю розіп’явся, співаючих Тобі Алилуя”. Замiсть Трисвятого – “Хресту Твоєму...”. Замiсть “Достойно...” – “Величай, душе...”, “Таємний Ти, Богородице, рай...” (до вiддання). Хрест залишається посеред храму до віддання свята.
На вечірнів день свята промовляється великий прокимен: “Бог наш на небі і на землі...”.
Історики Східної Церкви одностайно стверджують, що передусім дві події дали мотив до встановлення цього святкування: знайдення Господнього Хреста в IV ст. і його повернення з перської неволі в VII ст.
Свято Воздвиження Чесного Хреста належить до дуже старовинних свят, але, як історія знайдення Хреста Господнього, так і історія виникнення самого святкування з цього приводу оповиті серпанком легенд і тут нелегко відрізнити історичну дійсність від вигадки.
Треба зауважити, що у цьому святкуванні не йдеться про звичайне шанування Хреста Господнього, яке буває у Хрестопоклонну неділю. Тут ідеться про те, що, власне, становить смисл празника, про що говорить сама назва: Воздвиження, що означає Піднесення, тобто окрема урочиста священнодія прославлення Хреста Господнього.
Початок святкування Воздвиження дало освячення храму Воскресіння Господнього, що його збудував рівноапостольний Костянтин Великий на Голгофі в Єрусалимі. Це освячення відбулося дуже врочисто за єрусалимського святителя Макарія 13 вересня 335 року. Наступного дня після освячення храму було врочисте воздвиження віднайденого Хресного Дерева. Під час воздвиження народ багато разів взивав «Господи помилуй». Відтоді Східна Церква щорічно святкує пам’ять посвячення храму Господнього Воскресіння 26 вересня, а Воздвиження Чесного Хреста — 27 вересня.
Друга важлива подія, що зробила загальним свято Воздвиження на Сході й на Заході це повернення Господнього Хреста з перської неволі. Перський цар Хозрой у 614 р. захопив Єрусалим і забрав Господній Хрест до своєї столиці в Ктесифоні. Через 14 років імператор Іраклій після своєї перемоги над персами віднайшов Хрест Господній та приніс його до Єрусалиму, де 14 вересня відбулося друге врочисте воздвиження-піднесення. Відтоді свято стали називати: «Всесвітнє Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього». Оскільки свято Воздвиження нагадувало про Христове розп’яття і смерть, то з найдавніших часів стало звичаєм Церкви в цей день дотримуватися строгого посту.
Свято Воздвиження належить до двонадесятих свят Православної Церкви. Крім Воздвиження Церква вшановує святий Хрест ще в Хрестопоклонну неділю. Цього дня, як і на Воздвиження, на утрені традиційно виноситься святий Хрест для поклоніння, але без обряду піднесення Хреста, яке є особливістю тільки свята Воздвиження.
В історії Церкви Руси-України цей обряд згадується вже в ХІІІ ст. В давні часи, воздвиження святого Хреста проводилося тільки у єпископських кафедральних храмах і великих соборах, де був єпископ і багато священиків. Митрополит Кіпріан (1381–1406) у своєму «Повчанні руському духовенству» пише: «А щодо воздвиження Чесного Хреста, то в кожній церкві, по цілій землі, де живуть християни Хрест воздвигають, де є хоча б один священик, на славу чесного і животворчого Хреста».
Опис обряду воздвиження можна знайти в історичних згадках XV і XVI ст. Винесення святого Хреста після великого славослів’я на утрені та воздвиження його — все так само, як і сьогодні — було п’ять піднесень з усіх сторін тетраподу, а останнє воздвиження ще раз на схід. Під час кожного воздвиження хор співає «Господи помилуй». Обряд закінчується поклонінням і цілуванням святого Хреста при співі кондака «Вознісся на хрест волею» і «Хресту Твоєму».
Свято Воздвиження нагадує нам про наш обов’язок шанувати, любити й визнавати святий Хрест. «Не стидаймося Хреста Христового, — каже святий Кирило Єрусалимський у своїй 4-ій огласительній промові — хто б його не укривав, а Ти явно клади його на своєму чолі, щоб демони, бачачи царський знак, тремтіли й далеко втікали. Роби цей знак, коли ти їси чи п’єш, коли сидиш, лежиш, встаєш або ходиш, словом, при кожній нагоді». А святитель Іоан Золотоустий каже: «Хрест — благовоління Отця, слава Єдинородного, радість Духа, окраса ангелів, утвердження Церкви, твердиня Святих, світло всього всесвіту».
Архімандрит ЛАВРЕНТІЙ, "Голос Православ’я"
Джерело: Церква.інфо
|